- met naamgebruik geef je aan welke naam ‘de overheid’ moet gebruiken als zij je aanschrijft
- op 2 manieren te regelen: online met DigiD of persoonlijk aan de balie op afspraak
- neem een geldig identiteitsbewijs mee als je langskomt
Laat de gemeente weten hoe overheidsinstellingen je voortaan moeten aanschrijven:
- alleen met jouw eigen naam
- alleen met de naam van jouw partner
- met de naam van jouw partner, gevolgd door jouw eigen naam
- met jouw eigen naam, gevolgd door de naam van jouw partner
Met het naamgebruik geef je aan welke naam ‘de overheid’ moet gebruiken als zij je aanschrijft. De gemeente geeft het gekozen naamgebruik door aan andere overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank enzovoorts.
Op officiële documenten als paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs blijft altijd de eigen officiële geslachtsnaam (achternaam) staan.
De gemeente gaat na of je het recht hebt de andere naam te gebruiken. Zodra de gemeente jouw verzoek heeft verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP), ontvang je een schriftelijke bevestiging.
Als je getrouwd bent (geweest) of een geregistreerd partnerschap hebt (gehad), dan kun je de geslachtsnaam (achternaam) van jouw echtgenoot/partner gebruiken. Jouw eigen officiële achternaam verandert niet.
- geldig identiteitsbewijs