- persoonlijk aan de balie op afspraak
- neem geldig identiteitsbewijs mee
- dit kan ook per e-mail: scan ondertekend verzoek met jouw geldig identiteitsbewijs. Voeg deze stukken als bijlagen bij de de e-mail
- als er personen op jouw adres staan ingeschreven, die er niet wonen
- gemeente doet onderzoek naar het nieuwe adres van deze personen
Je hebt het vermoeden dat er iemand op je adres staat ingeschreven, die er niet woont. De gemeente ontvangt dan zoveel mogelijk informatie die kan helpen bij het adresonderzoek. Het gaat dan met name om:
- De reden waarom je het adresonderzoek aanvraagt
- gegevens van de persoon waarover het gaat, zoals naam, een nieuw adres, telefoonnummer, gegevens van de werkgever etc.
Onderzoekstermijn
Een adresonderzoek neemt tijd in beslag. Het kan enkele dagen duren, meestal duurt het enkele maanden.
Hoe verloopt het adresonderzoek
De gemeente is voor een adresonderzoek onder anderen afhankelijk van de medewerking van derden.
In de Basisregistratie Personen (BRP) wordt een aantekening gemaakt dat er een adresonderzoek loopt voor deze persoon. Organisaties die de BRP mogen raadplegen, zoals de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en zorgverzekeraars, weten dan dat naar deze persoon een adresonderzoek loopt.
Doel van dit adresonderzoek is een juiste inschrijving van de betreffende inwoner in de BRP. Bij dit onderzoek moet de gemeente zich houden aan de wettelijke voorschriften. Daarom is het helaas niet mogelijk de nalatige burger direct uit te schrijven van het adres. Hierdoor ontvang je mogelijk nog enige tijd post voor de persoon die niet meer op het adres woont. Wij adviseren om alle post van desbetreffende persoon terug te sturen, met een vermelding dat deze persoon niet (meer) op het adres woont.
De aanvrager ontvangt een bevestiging als het onderzoek afgerond is.
- bewijs dat je de eigenaar of huurder bent van de woning, bijvoorbeeld een huur- of koopcontract
- gegevens over de persoon waarover het gaat, zoals naam, nieuw adres, e-mail adres, telefoonnummer, gegevens van de werkgever etc.
- Jouw geldig identiteitsbewijs