Zoek of huur je een woning van een verhuurder? En vind je dat de verhuurder discrimineert of intimideert? Of een te hoge borg vraagt of oneerlijke servicekosten rekent? Dan kun je ongewenst gedrag van particuliere verhuurders melden via ons webformulier.
Let op: Huur je van een woningcorporatie? Meld je klacht dan bij de woningcorporatie. Klachten over woningcorporaties kunnen wij niet behandelen.
Dit zijn de 7 punten waar een verhuurder zich volgens de wet aan moet houden en waar je een melding over kunt doen:
1. De verhuurder wil meer dan 2 maanden huur als borg
Een verhuurder mag niet meer dan 2 maanden de kale huurprijs aan borg vragen. Dit geldt voor huurovereenkomsten vanaf 1 juli 2023. Bij huurovereenkomsten tot 1 juli 2023 mag de borg maximaal 3 maanden kale huur zijn. De kale huurprijs is de huurprijs zonder bijkomende kosten zoals gas, water en licht.
Als een huurder de huurovereenkomst opzegt, moet de verhuurder de borg binnen 2 weken na de einddatum van de overeenkomst terugbetalen.
2. De verhuurder vraagt naast huur en borg nog extra bemiddelingskosten
Een verhuurbemiddelaar mag maar één keer bemiddelingskosten vragen. Als een verhuurder al bemiddelingskosten heeft betaald, dan hoeft een huurder niet ook bemiddelingskosten te betalen.
3. De verhuurder wil de huurovereenkomst niet op papier zetten
De verhuurder is verplicht alle afspraken met de huurder schriftelijke vast te leggen in een huurcontract. Op de huurovereenkomst moet een handtekening staan van de huurder en van de verhuurder.
4. De verhuurder heeft informatie over de rechten en plichten van de huurder niet schriftelijk vastgelegd
De verhuurder moet de huurder duidelijke en begrijpelijke informatie geven over:
- rechten en plichten als huurder van de woning
- de hoogte van de borg en wanneer de huurder de borg terugkrijgt als het huurcontract eindigt
- de servicekosten: de huurder moet een compleet overzicht van de kosten krijgen
- hoe de huurder met de verhuurder in contact kan komen
- de contactgegevens van het meldpunt van de gemeente, waar de huurder terecht kan als er problemen zijn met de verhuurder
5. De verhuurder geeft geen verduidelijking van de servicekosten of geen jaarlijkse afrekening
De servicekosten moeten eerlijk zijn. Een verhuurder moet ieder jaar (binnen 6 maanden na het einde van het jaar) een overzicht van de servicekosten aan de huurder geven of opsturen.
6. De verhuurder discrimineert of intimideert bij de toewijzing van een woning
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet discrimineren op grond van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of wat dan ook.
Zij mogen ook niet bedreigen of bang maken. Een verhuurder mag niet dreigen met het opzeggen van het huurcontract of bijvoorbeeld het afsluiten van de elektriciteit wanneer ergens een verschil van mening over bestaat. Ook mag een verhuurder geen lichamelijk of psychisch geweld gebruiken (of dreigen dat te gebruiken) om de huurder te dwingen iets te doen, niet te doen of te accepteren.
7. De verhuurder heeft bij een arbeidsmigrant de huurovereenkomst gekoppeld aan de arbeidsovereenkomst. Of heeft de rechten en plichten die in de huurovereenkomst staan niet in een taal geschreven die de arbeidsmigrant begrijpt
Het huurcontract mag niet vastzitten aan een arbeidscontract. Een arbeidsmigrant krijgt dus een aparte huurovereenkomst en een aparte arbeidsovereenkomst. Dat betekent dat men niet hoeft te verhuizen als de baan stopt.
De rechten en plichten die in de huurovereenkomst staan, moeten in een taal geschreven zijn die de arbeidsmigrant begrijpt.
- De gemeente onderzoekt je melding om te bepalen of we hiertegen kunnen optreden.
- Als dat nodig is doet de gemeente een controle aan huis.
- Als bij de controle blijkt dat er inderdaad sprake is van een overtreding door de verhuurder, dan start de gemeente een handhavingsprocedure.
- Je krijgt altijd bericht of we jouw melding wel of niet in behandeling nemen.
Bij directe overlast adviseren wij dringend de politie te bellen:
- Telefoonnummer bij spoed: 112
- Bij minder urgente zaken: 0900 – 8844
Wil je strafbare feiten liever anoniem melden, neem dan contact op met Meld Misdaad Anoniem via 0800 – 7000.